اسلایدرجهان

آیا ترکیه هنوز کشور رویایی برای مهاجرت و زندگی است؟

چندسالی است که ترکیه مقصد مهاجرت بخشی از ایرانیانی که قصد کار، ادامه تحصیل و زندگی در خارج از مرزها را دارند به شمار می رود. اما آیا ترکیه هنوز کشور رویایی برای مهاجرت و زندگی است؟

آمار ها نشان می دهد در مدت اخیر بحران مسکن بویژه اجاره املاک مسکونی در ترکیه به بالاترین میزان ممکن رسیده است و این امر نه تنها مهاجران، که بومیان ترک را نیز دچار مشکلات زیادی کرده است. به حدی که درپی  این بحران، رییس بانک مرکزی این کشور به ناچار به خانه پدر و مادرش نقل مکان کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ترکیه حفیظه غایه ارکان، در مصاحبه با رسانه‌های ترکیه از افزایش سرسام‌آور قیمت‌های اجاره استانبول انتقاد کرده و گفته است: چون موفق به پیداکردن خانه‌ای در استانبول نشدیم به ناچار به خانه پدر و مادرم نقل مکان کردیم.

از دید کاربران رسانه های اجتماعی وقتی رئیس ۴۴ ساله بانک مرکزی ترکیه، که سابقه مدیریت در بانک‌های بزرگ بین‌المللی از جمله گلدمن ساکس و فرست ریپابلیک را داشته از پس پرداخت اجاره بها در استانبول برنیامده است، یعنی این که اوضاع بازار مسکن ترکیه واقعا بحرانی شده است.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی دانشگاه باهچه شهیر (BETAM)، متوسط اجاره ماهانه هر مترمربع در ترکیه در نوامبر ۲۰۲۳، ۱۲۸.۴ لیر ترکیه (۴.۲۰ یورو) و به طور خاص در استانبول۱۶۶.۷ لیر بود. این بدان معناست که اجاره ماهانه آپارتمان ۷۰ مترمربعی در استانبول بدون لحاظ هزینه‌های سربار از جمله هزینه برق و آب، ۳۷۸ یورو بود، در حالی که خالص حداقل دستمزد ماهانه ۳۶۹ یورو بود. قیمت اجاره شامل قبض آب و برق نمی شود.

در ترکیه، متوسط حقوق خالص یک معلم حدود ۸۴۷ یورو در ماه است، در حالی که یک افسر پلیس متوسط حدود ۹۳۸ یورو به خانه می‌برد.

البته در ژانویه ۲۰۲۴، حداقل دستمزد خالص ماهانه به ۵۲۰ یورو افزایش یافت. حقوق کارکنان دولت نیز حدود ۵۰ درصد افزایش یافت. با این حال، انتظار می‌رود اجاره بها همچنان به دلیل تورم و افزایش نقدینگی بالاتر برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا