اراضی و املاک

چگونگی محاسبه عوارض تمدید پروانه ساختمان های شهر

عوارض تمدید پروانه ساختمانی از موضوعات مبتلا به سازندگان ساختمان است که اطلاع از آن برای فعالان این حوزه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

هر شخصی زمانی که قصد احداث یا تجدید بنا داشته باشد، بایستی ضمن مراجعه به شهرداری محل سکونت خود پروانه ساختمانی دریافت نماید. باتوجه به طولانی بودن پروسه احداث ساختمان، کمتر سازنده ای موفق می شود ظرف مدت مقرر پروژه را به اتمام رساند.بنابراین بایستی جهت ادامه و اتمام کا مبادرت به تمدید پروانه ساختمانی کند.

برمبنای قانون درآمد پایدار شهرداری در مواردی که تاریخ اتمام عملیات ساختمانی درج شده در پروانه ساختمانی به پایان رسیده باشد و پروانه ساختمانی صادره با ضوابط طرح های توسعه شهری مغایرت نداشته باشد، پروانه تمدید خواهد شد. در این صورت عوارض تمدید پروانه برای سال اول پس از تاریخ اتمام عملیات ساختمانی رایگان و برای سال دوم حداکثر سه درصد عوارض صدور  پروانه ساختمانی به نرخ روز (با تصویب شورای مربوطه) تعیین می شود. اگر همچنان در پایان سال دوم ساختمان تکمیل نشود، عوارض تمدید پروانه هر سال به میزان دو درصد عوارض صدور پروانه ساختمانی به نرخ روز افزایش می یابد تا به 20 درصد عوارض صدور به نرخ روز بالغ گردد.

درصورتی که عملیات ساختمانی طبق نظر مهندس ناظر شروع شده باشد، علیرغم مغایرت با طرح های توسعه شهری، طبق این تعرفه تمدید می شود. املاکی که به دستور مراجع  قضایی و شبه قضایی توقیف  شده باشند  از این ضوابط مستثنی هستند. ملاک عمل شروع عملیات ساختمانی مکاتبه مهندس ناظر و ثبت گزارش رسمی در سازمان نظام مهندسی می باشد. سال ماخذ محاسبه این عوارض اولین سالی  می باشد که در  اجرای بند (الف) ماده (2) قانون درآمد پایدار این عنوان عوارض در تعرفه شهرداری درج گردیده است. مدت زمان مورد نیاز جهت تمدید پروانه باید با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی پروژه انجام گردد. منبع شهرداد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا