قانون

هزینه و آثار مالیاتی معامله وکالتی با هزینه انتقال قطعی یکسان شد

با اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مصوب خرداد 1403 از این پس کسانی که با گرفتن وکالت از فروشنده با هزینه مختصر و بدون پرداخت هزینه های انتقال اعم از مالیات نقل و انتقال، حق الثبت و حق التحریر، ملک را به دیگری می فروختند، باید کلیه هزینه های انتقال را پرداخت کنند و به  تبع آن، نام وکیل نیز در سامانه امور مالیاتی ثبت خواهد شد.

یکی از روش هایی که دلالان ملکی و کسانی که به نوعی می خواهند در معاملات ردپایی از آن ها باقی نماند و مشمول هزینه های نقل و انتقال نشوند از آن استفاده می کنند، گرفتن وکالت نامه محضری بلاعزل از فروشنده و انتقال ملک به دیگری است.

استفاده از این روش باعث می شود که نام واسطه در سازمان امور مالیاتی و همچنین در اداره ثبت اسناد و املاک قید نشود و به این وسیله شخص هم بدون پرداخت مالیات های مربوطه از حق دلالی ملک منتفع شود  و هم اینکه در گردش های ثبتی نامی از او وجود نداشته باشد.

اما بر اساس تبصره ۲  ماده 1 قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مصوب خرداد 1403 از این به بعد اشخاص یادشده ، باید مانند طرفین سند انتقال ملک، کلیه هزینه های انتقال اعم از مالیات نقل و انتقال، حق الثبت و حق التحریر را پرداخت کنند و به  تبع آن ، نام وکیل نیز در سامانه امور مالیاتی ثبت خواهد شد.

میزان مالیات حق الثبت و حق التحریر بر تنظیم وکالت بلاعزل انتقال مالکیت در خصوص اموال غیر منقول موضوع این ماده در دفاتر اسناد رسمی معادل تنظیم سند رسمی انتقال ملک است و چنانچه ظرف نه ماه از تاریخ تنظیم وکالتنامه اموال مذکور منتقل شود سند رسمی انتقال بدون نیاز به پرداخت مجدد مالیات نقل و انتقال ملک و حق الثبت تنظیم می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا