اراضی و املاک

تعیین عوارض ارزش افزوده پیش از طرح در کمیسیون ماده پنج ممنوع است

تعیین عـوارض ارزش افـزوده برای املاک یا اراضی قبل از طرح در کمیسیون مـاده پنج یا بدون اخذ مجوز از مراجع ذیربط قانونی فاقد وجاهت قانونی است.

یکی از وظایف شوراهای اسلامی شهرها تصویب و تعیین عوارض ارزش افزوده ناشی از طرح های توسعه شهری و تغییر کاربری برای زمین ها و املاک در محدوده شهر است. اما بعضا مشاهده می شود، برخی شوراهای اسلامی در اقدامی غیر قانونی و خارج از حدود اختیارات خود، مبادرت به تعیین عـوارض ارزش افـزوده برای املاک یا اراضی قبل از طرح در کمیسیون مـاده پنج یا بدون اخذ مجوز از مراجع ذیربط قانونی می کنند.

از اینرو هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در رای شماره ۱۴۹۵ مورخ 30/۱‍۰/1399 و و رأی شماره 576 مورخ 24/ 4 /1399 دریافت چنین وجوهی را مغایر و فاقد وجاهت قانونی تشخیص داده است.

براساس ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آن ها در هر استان به وسیله کمیسیونی به ریاست استاندار ( و در غیاب وی معاون عمرانی استانداری ) و با عضویت شهردار و نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و همچنین رئیس شورای اسلامی شهر و نماینده سازمان نظام مهندسی استان ( با تخصص معماری یا شهرسازی ) بدون حق رای انجام می‌شود. بنابراین تعیین عـوارض ارزش افـزوده برای املاک  یا اراضی، قبل از طرح در کمیسیون مـاده پنج یا بدون اخذ مجوز از مراجع ذیربط قانونی فاقد وجاهت قانونی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا