اراضی و املاکاسلایدرشهرداری

از بین رفتن استحکام بنا از جهات اعاده دادرسی محسوب شود

اگر رای تخریب به گونه ای باشد که با اجرای آن استحکام کل بنا از بین برود، دلیل جدید و مؤثر محسوب شده و از موجبات اعاده دادرسی است.

گاهی اوقات با رای کمیسیون ماده 100 شهرداری، تخلفات ساختمانی منجر به صدور رای قلع و قمع و تخریب کل ملک یا بخشی از آن می شود. کمیسیون یادشده که یک مرجع قضاوتی اختصاصی یا به تعبیری مرجع شبه قضایی محسوب می شود، در مواردی رای تخریب املاکی را صادر می نماید که مرتکب تخلفات مصرح در ماده 100 شهرداری شده باشند.

اما گاهی اوقات اتفاق می افتد که رای صادره از سوی کمیسیون، منتج به از بین رفتن استحکام کل بنا می شود که این امر مغایر اصول حقوقی و قانونی است. در این خصوص باید گفت اگر رای تخریب به گونه  ای باشد که با اجرای آن استحکام کل بنا از بین برود، دلیل جدید و مؤثر و از موجبات اعاده دادرسی است. به عنوان نمونه برابر دادنامه قطعی شعبه 28 دیوان عدالت اداری به شماره 9209970902800332 و تاریخ 23/02/1392 که شاکی به طرفیت شهرداری کرج دعوایی مبنی بر اعمال ماده 17 قانون دیوان عدالت اداری اقامه کرده بود، و به اسناد نظریه کارشناس رسمی دادگستری مبنی بر از بین رفتن استحکام بنای ساختمان در صورت اجرای رأی کمیسیون (رای تخریب) استناد نموده بود، که دلیلی جدید و مؤثر تلقی شده است. لذا قاضی حکم به ورود شکایت صادر و مقرر داشت کمیسیون هم‌عرض با جلب نظر هیأت سه نفره کارشناس رسمی دادگستری در موارد معترض‌عنه، از جمله از بین رفتن استحکام بنای کل ساختمان در صورت اجرای رأی کمیسیون، ضرورت تخریب و غیره، با رعایت مفاد تبصره ماده 14 قانون دیوان عدالت اداری، مجدداً ‌با حضور شاکی به موضوع رسیدگی نماید. در نتیجه صدور رای مزبور از تخریب بلاوجه ملک جلوگیری کرده و باعث مصون ماندن مال و سرمایه یک شهروند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا