جهان

آیا هند و نیوزلند در تشخیص رودخانه ها به عنوان یک شخصیت حقوقی اشتباه کرده اند

دادگاه های نیوزلند و هند به سه رودخانه شخصیت حقوقی اعطا کرده اند.

این وضعیت عجیب به منظور محافظت از آب ها در برابر آلودگی صورت پذیرفته است، اما این اقدام می تواند منجر به عواقب ناخواسته شود، در حالی که تلاش ها برای اعطای وضعیت شخصیتی به موجودات زنده ای را که واقعاً شایسته آن هستند، تضعیف می کند.

برگردان به فارسی: حسن ایزدی

چندی پیش، دادگاهی در نیوزلند سومین رودخانه طولانی آن را به نام وانگنویی/ وانگانویی را یک شخص حقوقی اعلام کرد. تنها چند روز بعد، هند در اقدامی مشابه دو رودخانه گنگ و یامونا که در شمار بزرگترین و مقدس ترین رودخانه های آن کشور هستند، شخصیت حقوقی اعطا کرد. این دقیقا مانند وضعیتی شرکت ها در بعضی نظام های حقوقی است. یعنی اینکه این رودخانه‌ها اکنون می‌توانند مانند شرکت های مزبور دارایی و بدهی داشته باشند. مساله مهم تر این که شخصیت های حقوقی نوپا (رودخانه‌ها) می‌توانند با کمک متولیان قانونی خود از دادگاه‌ها درخواست کنند تا از آن ها در برابر آلودگی  و سوء استفاده محافظت شود.

این بدون شک یک اقدام تحسین برانگیز و متهورانه است، اما دادگاه ها با اعطای شخصیت حقوقی به چیزی که نمی توان دقیقا آن را واجد شرایط یک فرد حقیقی محسوب کرد، دو کشور را در مسیری قرار داده اند که به معنای واقعی کلمه می توان به هر چیزی همان وضعیت نامتناسب را داد. علاوه بر این، چنین اعمالی معنای یک فرد واقعی بودن را کاهش می‌دهند – موجودی آگاه، خوداندیش و احساسی – و در عین حال تلاش‌ها برای اعطای شخصیت به افرادی که واقعاً مستحق این موقعیت خاص هستند را تضعیف می‌کنند.

به نظر می رسد اعلان رودخانه به عنوان شخص، عجیب و غیر عادی است، اما مدافعان محیط زیست می گویند که این اقدام غیر متعارف برای محافظت از منابع حیاتی آب – و احتمالاً سایر منابع طبیعی – در برابر سوء استفاده از محیط زیست کار خواهد کرد. تصمیم نیوزیلند بی سابقه نبود. سه سال پیش، منطقه اروورا (منطقه ای تشکیل شده از تپه‌های ناهموار عمدتاً جنگلی و کم جمعیت در جزیره شمالی نیوزیلند است) ، یک پارک ملی جنگلی را به عنوان یک شخص حقوقی اعلام کرد. بولیوی و اکوادور قانونی را تصویب کرده اند که به همه طبیعت حقوق برابر به انسان اعطا می کند. این در حالی است که برخی از حوزه های قضایی در آمریکای شمالی مشغول بررسی اقدامات مشابه هستند.

منبع: gizmodo

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا