شهرداری

آشنایی با وظایف شهرداری ها

یکی از نهادهایی که به معنای واقعی کلمه همیشه و در همه حال با مردم ارتباط و تعامل دارد شهرداری است. به جرات می توان گفت شهرداری ها از لحظه تولد تا مرگ، بر تمام شئون زندگی مردم تاثیرگذار هستند.

شهرداری ها در سراسر جهان و به خصوص کشورهای توسعه یافته وظایف متعدد و متنوعی را بر عهده دارند. در ایران شهرداری به عنوان یک مؤسسه عمومی غیر دولتی به انجام وظیفه مشغول است که به علت عدم وجود مدیریت واحد شهری، وظایف شهرداری ها در بین سازمان ها و شرکت های دولتی و غیردولتی محلی متعددی توزیع شده است، به گونه ای که وظایف شهرداری ها و به تبع، اختیارات آن ها، در شهرها محدود به مواردی خاص شده اند.

حسن ایزدی

بر این اساس، در حال حاضر می توان وظایف شهرداری ها را به پنج گروه تقسیم بندی کرد:

الف) وظایف عمرانی مانند احداث خیابان ها و معابر میادین اعلام نظر نسبت به طرح های جامع و هادی شهری و غیره

ب) وظایف خدماتی مانند ایجاد تاسیسات عمومی تنظیف و نگهداری و تسطیح معابر و مجاری آب احداث غسالخانه و گورستان پیشگیری از حوادث و غیره

ج) وظایف نظارتی و حفاظتی مانند اجرای آرای کمیسیون ماده صد، صدور پروانه ساختمان، نظارت بر کلیه ابنیه که در شهر ساخته می‌شود، جلوگیری از بروز تخلفات ساختمانی حفظ اموال و دارایی شهر و غیره

د)وظایف رفاهی مانند احداث بنا ها و ساختمان های مورد نیاز شهر از قبیل سرویس های بهداشتی کشتارگاه بوستان و غیره

ه)مدیریت منابع مانند بودجه شهرداری، عوارض ساختمان و ترتیب ممیزی و وصول آن

تنوع خدمات و وظایف شهرداری به حدی است که بعضا در اذهان عموم، خدماتی مانند روشنایی خیابان ها و معابر، لوله کشی آب و فاضلاب، مبارزه با معتادین متجاهر، ساخت و احداث کارخانجات و .. به این مؤسسه عمومی غیر دولتی نسبت داده می شود. نکته قابل توجه در مورد این نهاد، استقلال مالی از دولت است. به این معنی که اغلب شهرداری ها (کلانشهر ها و شهرهای بزرگ) فاقد بودجه دولتی هستند و به صورت خودگردان و به تعبیری به صورت مستقل و از محل درآمدهای محلی و از جیب شهروندان اداره می شوند. به عبارت دیگر، اینگونه مؤسسات که خود با تحصیل درآمد از فعالیت هایشان اسبــاب تـــأمین هزینه خود را فراهم می آورند، هیچ گونه ارتباطی با بودجه کل کشور ندارند. نه وجهی به خزانه واریز می کنند نه وجهی از آن دریافت می کنند و درآمد آن ها درآمد عمومی و جزء دریافت های دولت محسوب نمی شود. این مسئله وجوه مثبت و منفی دارد که در بخش های بعدی به آن اشاره خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا